Omställningsstudiestödet - sammanställa och analysera rapporteringen av lärosätenas uppdrag

För att stärka arbetstagares ställning på arbetsmarknaden och för att ge bättre förutsättningar för människor att välja att satsa på omställning eller kompetensutveckling har regeringen infört ett nytt omställningsstudiestöd för yrkesverksamma. Det nya omställningsstudiestödet (ofta förkortat OSS) är ett nytt studiemedelssystem för vuxna i mitt i arbetslivet.

Det nya omställningsstudiestödet ger högre ersättningsnivåer än vad det nuvarande studiestödet gör, vilket kan möjliggöra för fler vuxna med arbetslivserfarenhet att studera. Det utgör ett viktigt komplement till nuvarande studiestödssystem.

Det nya omställningsstudiestödet ger förbättrade möjligheter för yrkesverksamma som behöver utbilda sig för att stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Det kan handla om kompetensutvecklande utbildning, bortom arbetsgivarens ansvar, kontinuerlig kompetensutveckling för att de anställda ska uppdatera eller förnya sina kunskaper inom ett yrke eller utbildning för omställning till ett nytt yrke. Exempelvis skulle det kursutbud som finns i den senare delen av längre yrkesprogram i högre grad kunna tillgängliggöras för målgruppen och utbudet av korta kurser på avancerad nivå utökas. Utbildningarna behöver vara anpassade för såväl de enskilda studerandes som till arbetsmarknadens behov inom både privat och offentlig sektor. Utbildningarna kan även behöva kunna erbjudas i en form som underlättar för yrkesverksamma att studera och arbeta parallellt, till exempel genom studier på deltid och distans. Omställningsstudiestödet införs stegvis och kommer att vara fullt utbyggt 2026. Det stegvisa införande ger det reguljära utbildnings­systemet möjligheter att anpassa innehåll och utbildningslängder i sitt utbild­ningsutbud. Läs mer i regeringens proposition Flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden (prop. 2021/22:176)

Lärosätenas regeringsuppdrag

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet gav regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildnings­utbud, både avseende innehåll och inom vilka former utbildningarna ges. Syftet var att tillgängliggöra de kurser och utbildningar som riktar sig mot redan yrkesverksamma. Lärosätena skulle med utgångspunkt i sina analyser övergripande beskriva hur befintligt utbud bidrar till att möta de behov av utbildning som det nya stödet kan ge upphov till samt, om det bedöms finnas ytterligare behov, hur lärosätena planerar att inom befintliga ekonomiska ramar utveckla utbudet för att stärka tillgången till utbildning för livslångt lärande och omställning. Uppdraget skulle redovisas senast den 30 november 2022.

Se lärosätenas svar på regeringsuppdraget.

UKÄ:s regeringsuppdrag

Regeringen gav UKÄ i uppdrag att sammanställa och analysera rapporteringen av lärosätenas regeringsuppdrag, enligt ovan. Analysen skulle bland annat göras mot bakgrund av prognoser avseende behov av utbildningsutbud med anledning av det nya omställningsstudiestödet. Sammanställningen och analysen skulle redovisas senast den 28 februari 2023.

Läs vårt svar på regeringsuppdraget.

Så tolkade UKÄ uppdraget

I den delen av uppdraget där UKÄ skulle sammanställa och analysera lärosätenas rapportering såg UKÄ två frågor som centrala för analysen:

  • Hur bidrar befintligt utbud till att möta de behov av utbildning som det nya stödet kan ge upphov till?
  • Hur planerar lärosätena att utveckla utbudet för att stärka tillgången till utbildning för livslångt lärande och omställning?

För lärosätenas analys av både det befintliga utbudet och det planerade framtida utbudet bedömde UKÄ att följande aspekter av utbildningsutbudet var av vikt att inkludera i beskrivningen:

  • Heltid/deltid
  • Campus/distans
  • Kortare programutbildningar
  • Delar av program som kan göras tillgängliga
  • Fristående kurser utformade för yrkesverksamma
  • Uppdragsutbildningar

UKÄ var också intresserad av de utmaningar som lärosätena upplever när det gäller att utveckla utbudet i enlighet med regeringens önskemål.

När det gäller arbetet att ta fram en prognosmodell avseende det behov av vidareutbildning som det nya stödet kan ge upphov till, ska UKÄ intensifiera arbetet under 2023.

Sidan uppdaterades den 10 mars 2023